Ondanks de ijzersterke merknaam slaagt Nintendo er nog niet in om geld te slaan uit mobiele games. Zelfs Super Mario valt tegen op de smartphone.

Super Mario Run is met recht het grootste mobiele spel te noemen, gezien de 200 miljoen downloads. Toegegeven, het zijn nog niet de successen van een Clash of Clans, maar gaat toch aardig de hoogte in.

De game kreeg goede recensies voor hoe die het Super Mario-gevoel weet te vertalen naar de smartphone. Waarom meldt Nintendo dan dat het bijna een jaar na de release nog altijd ‘geen acceptabele winstmarge heeft bereikt’?

Dat zit ‘m vooral in een hoge drempel om door te blijven spelen.

Als je de game downloadt voor iOS of Android, is Super Mario Run aanvankelijk gratis. De eerste paar levels kom je vervolgens probleemloos door. Maar voor hogere levels moet je 9,99 euro neertellen. Een harde barrière die in de mobiele game-wereld tegenwoordig vrij ongewoon is.

Aankopen die je helpen om sneller of meer progressie te boeken, zijn eerder de norm. Die beletten je echter niet om door te spelen tot level ontelbaar.

Weinig spelers die betalen

Het probleem voor Nintendo is dus dat te weinig spelers die 9,99 euro willen neertellen. Nu is dat op zich niet opvallend, aangezien mobiele spellen bekendstaan om hun lage 'conversie', dat wil zeggen: spelers die de stap zetten om te betalen voor onderdelen.

In januari, toen het spel nog niet lang uit was, lag de conversie op slechts 5 procent. Als we aannemen dat dat in de tussentijd is gegroeid tot 10 procent, dan zijn er nog altijd slechts 20 miljoen mensen die die 10 euro (10 dollar of 8 pond) uitgaven aan Super Mario Run.

Calculeer dan ook nog de afdracht richting Apple en Google, belasting en er blijft inderdaad weinig over voor de Japanse spelmaker.

Super Mario Run

Foto: Nintendo

Nintendo beweert daarom dat het Super Mario Run vooral ziet als een kans om te leren hoe mobiele games werken. "We hebben nu veel geleerd over spelontwikkeling en hoe we een game in de markt moeten zetten. Daar gaan we voordeel uit halen in de toekomst", zegt Nintendo-president Tatsumi Kimishima.

Dat Nintendo het geleerde in de praktijk brengt, blijkt wel uit de volgende game die eraan komt: Animal Crossing: Pocket Camp, dat niets kost om te downloaden én spelen. Je kunt wel in-app aankopen doen om vooruit te komen in het spel.

Vooralsnog is dit spel alleen in Australië uitgebracht, maar het komt ook snel naar andere delen van de wereld.